Film - To Kill a Mockingbird

Handling:
Filmen utspelar sig i en fattig stad i amerikanska södern under depressionen. En vit kvinna beskyller en svart man för våldtäkt- Även om hans oskuld är uppenbar har både juryn och domaren så förutfattade meningar att ingen advokat vill ställa upp och försvara honom - utom Atticus Finch (Gergory Peck), en av stadens mest respekterade medborgare. Hans passionerade försvar kostar honom många vänner, men han vinner i stället sina barns respekt och beundran.
ξ
Jag tittade på denna film igår. Min systers kille Jonas är ju filmfantasten i sig och självklart hade han denna film. Ville så gärna se den efter jag läste ut boken, men eftersom att jag är så himla seg på att ta tag i saker när jag jobbar konstant så tog det ett tag innan jag tittade på den. Det sägs att filmen är ett mästerverk, och ja jag håller med det är den. Men jag som älskar att läsa tycker att boken förmedlar budskapet bakom boken, även om Lee själv bara såg sitt verk som ett kärlekshistoria. Ett riktigt bra skådespeleri av Gregory Peck som tar an rollen som Atticus alldeles utmärkt. Jag kände inte riktigt samma sak när jag tittade på filmen som när jag läste boken, eftersom att i böcker får man mer detaljer, mer kött på benen så att säga. Men jag tycker fortfarande att filmen levererar sitt budskap till de som inte läst boken sen innan. Har ni inte sett filmen så tycker jag att ni ska göra detta.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0