Film - The Stoning of Soroya M.



Handling:
 

Året är 1986. En krigskorrespondent får motorstopp i en avlägsen liten by i Iran.
 Medan han är strandad tar en lokal kvinna chansen att dela med sig av en hemlighet som byborna
 gör allt för att tysta ned?

Så börjar berättelsen om vad som hände med Soraya M,
 en kvinna vars arrangerade äktenskap med en tyrannisk man
 fick ett tragiskt slut när hon blev oskyldigt anklagad för otrohet
 och brutalt straffad av alla i det lilla samhället.

En otroligt bra film, men så hemsk. Jag var skeptiskt till den i början,
när jag insåg att den inte var på engelska, jag tycker inte om att läsa filmer,
och denna film var på iranska för det mesta.
Den var bra gjord och bra utförd.
En verklighetsbaserad film som får en att inse hur hemska människor det finns där ute.
Jag tycker om att läsa om religion, men utför det inte.
Denna film är baserad mycket på religion, och att man har syndat.
Folk är idioter säger jag bara, hur hemsk som helst.
Bara för att hennes man ville gifta om sig, och inte hade "råd" med två fruar ville han
ta ut skilsmässa. Men hon vill inte eftersom att hon inte skulle få något för det.
Därför gör han allt för att få bort henne ur hans liv. Han tar till sådana hemska åtgärder
att hon till slut blir stenad. Till och med hennes pappa och hennes två
söner stenar henne. Riktigt hemsk film säger jag bara.
Tycker att ni ska se den.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0