Film - Inglourious Basterds



Handling:

Under det första året av den tyska ockupationen av Frankrike bevittnar Shosanna Dreyfus (Melanie Laurent)
avrättningen av hennes familj ledda av naziöversten Hans Landa (Christoph Waltz).
Shosanna undkommer nätt och jämnt med livet i behåll och flyr till Paris
där hon skapar sig en ny identitet som biografägare.
På en annan plats i Europa, samlar löjtnant Aldo Raine (Brad Pitt) en grupp judisk- amerikanska soldater
för att utföra en rad snabba och skoningslösa hämndaktioner
. Raines grupp som senare blir kända som ”The Basterds” av sina fiender,
slår sig samman med den tyska skådespelaren och infiltratören Bridget von Hammersmark (Diane Kruger)
i ett försök att störta Tredje rikets ledare.
Allas öden sammanstrålar under en biopremiär där Shosanna har förberett att iscensätta sin alldeles egna hämnd …
Med en blandning av våld och propaganda i lika mått, väver Quentin Tarantions INGLOURIOUS BASTERDS
samman både ökända, bortglömda, sanna och överdrivna historier från andra världskriget.
Denna film såg jag på igår. Hmm vet inte riktigt vad jag säga om den.
Filmen var ju bra, men inte direkt min typ av film
om man säger så.
Den hade ju sina roliga stunder, speciellt när Brad Pitt skulle prata :P
Den var brutal och man fick ju se en hel del blod osv, men har inte direkt någon
uppfattning om den tror jag inte. Som sagt inte min typ av film
och jag som har läst historia och vet en hel del om andra världskriget
vet ju en hel del om vad som hände och inte hände under kriget och
en jävligt massa som va med i filmen skedde ju inte under kriget, men det är la det
som kanske är meningen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0